Kādu atbalstu izglītības iestādes sagaida no valsts, lai veiksmīgāk organizētu darbu ar skolēniem imigrantiem

Sistēma

  • Vienota sistēma valstī ārzemju skolēnu (ne tikai reemigrantu) mācību organizēšanā – uzņemšana, mācību procesa organizācija, vērtēšana, pārbaudes darbi, pārcelšana nākamajā klasē u.c.).
  • Ātrāk pieņemt izmaiņas MK noteikumos Nr.149. par darbu ar skolēniem no citām valstīm (paredzēt atbalsta pasākumus ne tikai reemigrantiem, bet visiem skolēniem iebraucējiem).
  • Izmaiņas MK noteikumos Nr. 149. un 468., lai novērstu pašreizējās pretrunas.
  • Izstrādāt un pieņemt vadlīnijas vai metodiskos ieteikumus izglītības iestādēm par metodisko darbu ar trešo valstu valsts piederīgajiem (individuālo plānu veidošana, atbalsta pasākumi u.c.).
  • Izstrādāt paraugprogrammu pamatizglītības iegūšanai skolēniem, kas iebraukuši no citām valstīm.
  • Valsts līmeņa normatīvās bāzes sakārtošana, lai sistēma būtu dzīvotspējīga ilgākā laika periodā.
  • Iestrādāt normatīvajos aktos iespējas papildus nodarbību organizēšanai. Šobrīd problēmas rada formulējums “nepārsniedzot skolēna slodzi”.
  • Izmantot Igaunijas pieredzi, izstrādājot atvieglojumus standartos, mācību priekšmetu paraugprogrammās, valsts pārbaudījumos.
  • Izstrādāt imigrantiem pielāgotus valsts pārbaudes darbus.
  • 3. un 6.klasē imigrantu bērniem izstrādāt atbilstošus valsts pārbaudes darbus.

 

Personāls

  • Skolās apmaksāts konsultanta darbu, kas sadarbojas ar skolēnu no citām valstīm ģimenēm.
  • Paredzēt izglītības iestādēm, kurās mācās trešo valstu piederīgie (ne tikai bēgļi) amata pozīciju – koordinators darbam ar trešo valstu valstspiederīgajiem.
  • Paredzēt iespēju klasē strādāt diviem skolotājiem, no kuriem viens individuāli strādā ar skolēniem no citām valstīm.
  • Logopēda pakalpojumi skolēniem no citām valstīm.
  • Nodrošināt palīgskolotāju klasēs, kurās mācās imigranti.
  • Nodrošināt no valsts līdzekļiem skolotāju palīgus, īpaši sākumskolā un klasēs, kurās mācās imigranti.
  • Nodrošināt valsts finansētu atbalsta personālu – sociālais pedagogs, tulks u.c

Latviešu valodas apguve

  • Pēc Rīgas piemēra visā valstī finansēt papildus latviešu valodas apguvi trešo valstu valsts piederīgajiem, tai skaitā viņu ģimenēm.
  • Izstrādāt “algoritmu”, kā noteikt slodzi latviešu valodas skolotājiem, kuri papildus māca latviešu valodu. Katrs skolotājs jau maijā grib zināt savu slodzi. Mēs nevaram atstāt rezervē stundas – varbūt atbrauks kāds skolēns, varbūt nē. Situācijā, kad uz 1.septembri visas slodzes ir nokomplektētas, bet 19.oktobrī ierodas 6 ārzemnieki – kur dabūt skolotāju un kā viņu tarificēt šo papildnodarbību mācīšanai.
  • Oficiāli iedalīt vismaz divas apmaksātas stundas latviešu valodas apguvei.
  • Iesaistīt skolotājus – praktiķus vienota valodas apguves modeļa izveidē imigrantiem.
  • Skolēniem, kuri mazāk nekā sešus gadus dzīvo Latvijā, paredzēt iespēju kārtot valsts valodas eksāmenu ar atvieglotu saturu, kā otro valodu.

 

Pedagogu izglītība un mācību materiāli

  • Nodrošināt skolotājiem valsts finansētus starpvalodu apmācības kursus.
  • Atbalsts pedagogiem angļu, vācu, franču, spāņu valodas apguvē – sadarbībai ar imigrantu bērniem un viņu ģimenēm.
  • Organizēt kursus klašu audzinātājiem, kā strādāt ar šiem skolēniem.
  • Kursus skolotājiem latviešu valodas mācīšanas metodikā skolēniem, kuriem nav nekādu priekšzināšanu.
  • Paredzēt skolām finansējumu mācību līdzekļu iegādei skolēniem no ārvalstīm.
  • Mācību materiālu nodrošinājums (Latvijas vēsture, Latvijas ģeogrāfija, sociālās zinības u.c.) imigrantu bērniem ar valsts finansējumu.

 

Cits

  • Radīt iespēju imigrantu bērniem kopā ar ģimenēm apgūt zināšanas par Latvijas vēsturi, kultūru, valsti, darba iespējām
  • Radīt iespēju pedagogiem, kuri strādā ar imigrantu bērniem savstarpējai pieredzes apmaiņai (projektos, kursos, metodiskajās dienās u.c.).
  • Turpināt finansēt arī tās skolas, kuras šobrīd aktīvi, toleranti, produktīvi ir aprobējušas mācību procesu imigrantiem.
  • Piešķirt apbalvojumus šiem izcilajiem un izturīgajiem pedagogiem.

Publicēja: (02/10/2015)

Jaunākais video